جاذبه های گردشگری قشم

جاذبه های گردشگری قشم

درباره قشم

یکی از بزرگترین جزایر ایران و خلیج فارس در تنگه هرمز جزیره قشم است که در چند دهه اخیر یکی دیگر از بهترین مکان ها با خصوصیات جاذبه های گردشگری و تفریحی و توریستی محسوب می شود.

جاذبه های این جزیره را می توان از بازارها ، جاذبه های طبیعی مانند جنگل های حرا، غارهای خوبس و نمکدان ، تنگه چاهکوه، دلفین های آبی ، دره ستاره ها ، و جزایر ناز و … نام برد.

مساحت این جزیره پر جاذبه  1491 کیلومتر مربع ، حدود 5 برابر دومین جزیره بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است . نزدیکترین بندر در ساحل اصلی کشور به جزیره قشم ، بندرعباس  است .

شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره قرار گرفته  و به علت موقعیت مهم استراتژیک آن (دید گسترده به جنوب، شمال و شرق، دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس و…) از قدیم واجد اهمیّت بوده و عمده‌ترین سکونتگاه جزیره در این منطقه قرار دارند.

انتخاب شهر قشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی، و مخصوصاً گردشگری و پر جاذبه  و تفریحی بر اهمیت این شهر افزوده‌ است.

از رتبه های خوب دیدنی های های قشم  به این می توان اشاره کرد که مسیر رفتن به این مکان ها  بسیار راحت و   شناخته شده است. از نظر موقعیت هم جاذبه های گردشگری این جزیره رو به سه بخش می توان تقسیم کرد:

۱ جاذبه‌های گردشگری جاده شمالی

۲ جاذبه‌های گردشگری جاده‌های مرکزی

۳ جاذبه‌های گردشگری جاده جنوبی

که مهمترین این جاذبه ها اول مربوط به جاده جنوبی و بعد جاده شمالی هستند.

در ادامه جاذبه های گردشگری ، تفریحی و دیدنی این جزیره بزرگ را دنبال کنید.

[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-7348371″]ساحل طلایی(پلاژ سیمین ) [/rt_heading]
Untitled-پلاژ-سیمسن--11

ساحل طلایی(پلاژ سیمین ) (Golden beach (simin plain

اولین جاذبه ای که از قشم به شما عزیزان معرفی می کنیم مجتمع ساحل طلایی است که به نام دیگری هم معروف است، پلاژ سیمین .

پلاژ یک مجتمع اقامتی تفریحی لب دریاست ، دارای ساحل اختصاصی تمیز و شنی بسیار زیبایی است. انواع تفریحات  و و رزش های آبی تفریحی مانند جت اسکی و غواصی و شنا و … بپردازید.

از قدیمی ترین منطقه های تفریحی ساحلی در جزیره قشم محسوب می شود . این مجموعه در جاده ساحل جنوبی و در کنار زیارتگاه شاه شهید قرار دارد.

Untitled-پلاژ-سیمین-2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-1369388″]غار نمک[/rt_heading]
Untitled-غار-نمک-1-1

غارنمک  – (Salt cave)

این غار با بدنه ای از رگه های سفید نمک که در فاصله 90 کیلومتری قشم، در انتهای جنوب غربی جزیره، به شکل کوه گنبدی با راتفاع 237 متر از سطح دریا خود را نمایان کرده .

سقف غار از قندیل های بلورینو مرمر نمک در اشکالمتفاوت و در کف نیز جریان آب نمک منظره های بسار جالب و دیدنی را نمایش می دهد.

یک حوضچه ی طبیعی نمک در گودالی مقابل این کوه نمک قرار دارد که پرشدن حوضچه از دل کوه توسط جریان آب زیرزمینی دائما در حال جوشیدن است؛ راهی به بیرون دارد و پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت به چشمه ای در دامنه کوه نمایان است که در تمام سال در جریان است.

 از بهترین نمک هایی است که برای خوراک استفاده می شود مخصوصا برای ورزشکاران حرفه ای که باید به صورت کپسول استفاده شود.

طولانی ترین غار نمک جهان به درازای 6400 متر  است.

Untitled-غار-نمک-2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3549112″]جنگل های دریایی حرا [/rt_heading]
Untitled-جنگل-حر1-1

جنگل های دریایی حرا (Mangrove forests)

به علت شرایط مساعد اکولوژی این جنگل ها را زیستگاهی امن برای پرندگان مناطق گرمسیری محسوب می کنند.

نام علمی این درختان به پدر طب ایران ابوعلی سینا نسبت داده اند .ویژگی این درختان ارتفاع 3 تا 6 متری با شاخ و برگ های سبز روشن می باشد.

 هنگامی که مد آب دریا رخ می دهد این درختان تا گلوگاه در آب فرو رفته که در پشت درخت حرا خاصیت تصفیه ای وجود دارد که قسمت آب شیرین را جذب و نمک آن را دفع کرده.

درختان حرا را می توان کارخانه آب شیرین کن طبیعی به حساب آورد.

 در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای 200 کیلومتر مربعی قرار گرفته که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

Untitled-جنگل-حر2ا-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-4042176″]حیات وحش دریایی [/rt_heading]
Untitled-حیات-وحش-دریایی-1-1

حیات وحش دریایی (Marine wildlife)

جاذبه ای بسیار دیدنی و لذت بخش حیات وحش دریایی جزیره قشم است.که انواع ماهی ها ، و سه خانواده از لاک پشت ها که از 11 گونه هستند در این آب ها دیده می شوند.

و همچنین در جزیره های قشم، لارک و هنگام و تنگه خوزان و شرق لافت لاک پشت های سبز زندگی می کنند.

مکانی که برای لاک پشتها مورد پسندتر است ساحلی شنی در شرق کانی که ساحلی زیبا در جنوب شرقی جزیره است.

دیدن دلفین ها نیز زیبایی دیگری است در این حیات وحش دریایی  عمده پستانداران در این ناحیه زیست می کنند.

Untitled-حیات-وحش-دریایی2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3113132″]دره ستارگان [/rt_heading]
Untitled-دره-ستارگان1-1

دره ستارگان (Valley of the Stars)

در راه خاکی شمال روستای برکه خلف منطقه ی بسیار گسترده ای با کوه های تودر تو و رسوبی دیده می شود که در مسیر ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد.

این حفره های تودر تو و ستون ها و دالان ها حاصل باد و طوفان در طول زمان بوده است که با گذشتن از دالان ها،  آسمان با رنگ  آبی بی نظیرش نظرتان را جلب می کند که انگار در توهم در بین این ستون ها و دالان ها در حال راه رفتن هستید .

این محل توهم آور دره ستارگان است که معتقدند حدوداً دو میلیون سال پیش، ستاره ای که به زمین افتاده این فضا را به شکل عجیبی تغییر داده است.

این دره ، منظره ای بی نظیر را به گردشگران هدیه می دهد و آنها را به رویایی دست نیافتنی هدایت میکند.

Untitled-دره-ستارگان2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-4214052″]بندر لافت [/rt_heading]
Untitled-بندر-لافت-1-1

بندر لافت (Port Laft)

بندری با منظره های فوق العاده از طلوع و غروب خورشید و همچنین نمایی زیبا از بادگیرهای روستای لافت. این بندر در شمال غربی جزیره قرار دارد و زمانی که اهالی بندر با لنج به دریا می رفتند مرکز خرید جزیره بوده.

ویژگی بارزی که این بندر دارد بادگیرهای بلند و کوچه های باریک و پی در پی، قایق ها و لنج ها ، و ساخت خانه ها میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان ها است.

تمامی این زیبایی ها در کنار طبیعت دریا و جنگل های حرا جاذبه ی تا به حال دیده نشده ای دارد که هر تازه واری را به خود جذب می کند.

Untitled-بندر-لافت-2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-4168087″]تنگه چاهکوه [/rt_heading]
Untitled-تنگه-چاهکوه-1-1

تنگه چاهکوه (Strait of Chahkuh)

و حالا جاذبه ای در ساحل شمالی جزیره، 70 کیلومتری شهر قشم و کنار روستای چاهوی شرقی ، یکی دیگر از بهترین و جالب ترین دره ها در دنیای پر از وهم ؛ تنگه چاهکوه .

در دل کوهی سنگی واقع شده که با ورود به این دره دیواره هایی بسیار بلند و فضایی عریض که با نزدیک شدن به سمت جنوب عرض مسیر کمتر ، آنقدر باریک که آسمان را به سختی می توان دید.

حتی تنگی مسیر را برای راه رفتن نیز با مشکل مواجه میکند اما نگرانی جایی ندارد جلوتر مسیر ، دالان هایی جهت رفع خستگی از تخته سنگها  قرار دارد.

دیدن چاه هایی با عمق کم اما قدمتی باستانی در این دره قابل مشاهده است که اهالی چاهو این چاه ها را برای ذخیره و هدایت آب باران حفر کرده اند.

Untitled-تنگه-چاهکوه--22
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-9111913″]سد و روستای گوران [/rt_heading]
Untitled-سد-و-روستای-گوران2-2

سد و روستای گوران (Dam and village of Goran)

از دیگر جاذبه های ساحل شمالی جزیره سد و روستای گوران است که 80 کیلومتر تا جزیره فاصله دارد و بخش های مختلفی دارد که هر بخش مربوط به دوره های تاریخی متفاوتی است.

احداث پی مربوط به دوره هخامنشیان ،تاج سد را ساسانیان، و بدنه اصلی سد را در دوره پهلوی به اتمام رسانده اند.

دیدن سد از یک طرف و  جاذبه های دیدنی روستا از طرف دیگر خود سفری کامل به این روستا و سد است. ساکنان اصلی روستا در دوران اولیه زردتشتیان بودند که نام آن را گوران که از کلمه گبران گرفته اند.

فعالیت اصلی اهالی روستا ساخت لنج های ماهیگیری، لنج های باری و مسافر بری و قایق ها است، که در میان روستا هر شخصی مشغول سرهم کردن چوب ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

Untitled-سد-و-روستای-گوران1-1
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-1818577″]دره تندیس ها [/rt_heading]
Untitled-دره-تندیس-ها1-1

دره تندیس ها (The valley of statues)

مسیر این دره کمی پیچ در پیچ، اما ارزش رفتنش را دارد چون از جاذبه هایی که هیچ جای دیگه نمونه اش نیست .

از سمت جنگل حرا به طرف روستای طبل واز آنجا رو به پایین و به سمت سلخ در نزدیکی های بام قشم دره بزرگی به نام دره تندیس ها قرار گرفته .

نام این دره به خاطر تندیس های بزرگی است که در آن واقع شده؛ و واقعا بزرگی این تندیس ها چشم ها را به خود خیره میکند. این دره مانند دره ستارگان اما با وسعتی بیشتر است.

وقتی به این دره می رسید و وارد می شوید هیچوقت نمیتوانید فکر کنید در این دره که پر از ترک های گلی است زمانی دریا با ماهی های فراوان وجودداشته . اما مانده صدف هایی که در کف دره هستند تصور دریا را برایمان نمایان میکند.

فضای دره پوشیده از سنگ هایی با اشکالی بسیار جالب و شگفت انگیز که توسط باد و باران شکل گرفته اند. طوری که فکر میکنید هنرمندان به نامی برای تراشیدن و فرم دادن به این سنگ ها زمان زیادی را صرف کرده باشند.

Untitled-دره-تندیس-ها2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3964908″]جزایر ناز [/rt_heading]
Untitledجزایر-ناز1-1

جزایر ناز (Cute islands)

جزایر دیدنی بسیاری اطراف جزیره قشم وجود دارد که دیدنی ترین و بهترین آنها جزایر ناز را می توان نام برد. فاصله 22 کیلومتری این جزیره ی واقعا ناز با قشم که با صدف ها و عروس های دریایی که ساحل را پوشانده اند انتظارتان را می کشند ؛

حتی می توانید با ماشین شخصی تا فاصله ی یک کیلومتری در دریا پیش روی کنید. و همچنین در سایت های مخصوصی که برای غواصی تدارک دیده اند از غواصی هم لذت ببرید.

جزیره ی 3 هکتاری ناز ساحل شنی ندارد اما دیواره های صخره ای 5 تا 10 متری اطراف آن را پوشانده اند. هنگامی که  جزر دریا رخ می دهد آب دریا کاملاً پسروی میکند و مدت کوتاهی باریکه ای از خشکی این جزیره را به ساحل قشم متصل کرده .

منظره ی زیبای دیگری در این جزیره می توان مشاهده کرد و نمیتوان از آن غافل بود دیدن فلامینگوها و مرغان دریایی و همچنین در همان مدت کوتاه جزر، تنگه هرمز و جزیره لارک به خوبی نمایان است و میتوان لذت برد .

Untitled-جزیره-ناز2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-1650811″]غار خربس[/rt_heading]
Untitled-غار-خربس1-1

غار خربس(Cave of Kharbes)

این غارها تشکیل شده از مجموعه غارهای تودرتو در فاصله 10 کیلومتری شهر قشم که در اثر گرداب و خالی شدن ماسه ، فرسایش خاک،  و عبور از سنگ ها بوجود آمده اند.

بومی های منطقه بعد از ایجاد این صخرها و دیواره ها  به مرور زمان و بر اثر نیازشان برای استفاده به عنوان پناهگاه خودشون که فاصله آنها از زمین حود 30 متر بالاتر بود رو شکل دادند و به صورت غار درآوردند.

هنگام گردشگری در این غارها  روزنه هایی می بینید که  مقداری از نور غار را تأمین میکردند، و یا حتی شاید نقش ورودی را هم داشتند، نرده ایی چوبی در جلوی آنها قرار داردکه از آنجا می توان فضای سبز و اطراف غار را با در محدوده وسیع تماشا کنید.

کاربردهای مهمی که این غارها داشتند : پرستشگاه آئئین مهرپرستی ، استودان زرتشتی ها ، پناهگاه امن مردم بی دفاع..

Untitled-غار-خربس2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-2375371″]جزیره هنگام [/rt_heading]
Untitled-جزیره-هنگام1-1

جزیره هنگام (Island time)

این جزیره بی نظیر زیبا در فاصله 2 کیلومتری و در جنوب مرکزی جزیره قشم، با مساحتی نزدیک به 50 کیلومتر مربع و پوشیده از معادن نمک ، خاک و سرب قرار گرفته است.

تأسیسات بندری انگلیسی ها از نقاط دیدنی جزیره هنگام است که علاوه بر آن تماشای دسته دلفین های اطراف جزیره، لاک پشتان و سواحل زیبای صخره ای و شنی است .

دیدن آهوانی که با شیطنت تمامی اینطرف و آنطرف می پرند ،غواصی کردن و دیدنی های جالب دیگر مواردی هستند که که رفتن و دیدن هنگام را خواستنی تر می کند.

هنگام ، جزیره ای که اولین مزرعه پرورش کروکودیل است که پارک کروکودیل نوپک را  به عنوان مهمترین مراکز گردشگری ساخته اند.

Untitled-جزیره-هنگام2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-1490763″]چاه های تل آب یا طلا [/rt_heading]
Untitledچاه-های-آب-تل-یا-طلا1-1

چاه های تل آب یا طلا ( Wells of water or gold)

این منافذی چاهی در 76 کیلومتری شهر قشم وبا فرودگاه بین المللی قشم 30 کیلومتر فاصله دارد.

در روستای لافت اولین چیزی که دیدها را جلب می کند بادگیرهای منازل روستائی است که پس از ورود به روستا است که این حلقه های چاه به چشم میخورد.

حفر این چاه ها به عهد هخامنشی و زردتشتیان بر می گردد چون تکنولوژی کندن چاه و یل قنات مخصوص گبریان  و زردتشتیان بوده .

این چاه ها جهت ذخیره آب توسط پارسیان جزیره نشین بوده است که به سختی در دل کوه ههای شیستی  حفر و برای هدایت آب باران به گودال های محل چاه ها ختم می شده.

تعداد چاه های طلا به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی 366 حلقه بوده و در هر روز  از سال درپوش یکی از آنها برداشته می شد و از آن استفاده می کردند.

Untitledچاه-های-آب-تل-یا-طا2---2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-4911034″]قلعه قشم [/rt_heading]
Untitledr-قلعه-پرتغالی-ها1-1

قلعه قشم یا پرتغالی ها  (Qeshm Castle or Portuguese)

این قلعه در ضلع شمالی جزیره و در ساحل خلیج فارس  در سال 1507  میلادی به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی ساخته شد.

مساحت قلعه بیش از 2 هزار متر مربع و مصالح آن سنگهای اهکی و گچی با ملاط ساروج محلی است. این دژ راست گوشه و چهار برج درچهار گوشه که بازوهایی بلند دارد .

کاربرد قلعه مانند یک انبار بزرگ برای نگهداری مهمات و سلاح بوده است که در مواقع خطر به دژها کمک می رسانده.

قلعه پرتغالی ها یک قلعه تدارکاتی بود که در آبان 1387 تونلی متصل به قلعه که راه فرار فرماندهان و نیروی نظامی پرتغالی ها بود توسط حفاری که شرکت برق انجام داد کشف شد.

طول تونل حدود 3 کیلومتر تا محدوده میدان سعدی قشم برای ارتباط با قلعه هرمز و جابجایی تدارکات به قلعه مرکزی ادامه داشت.

Untitledr-قلعه-پرتغالی-ها2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-9331822″]بام قشم [/rt_heading]
Untitledr--بام-قشم1---1

بام قشم (Qeshm roof)

دشتی بسیار زیبا که با قرار گرفتن در فراز آن چشم اندازی هایی بر ساحل شمالی و جنوبی نمایش می دهد. فلاتی پهناور با ارتفاعی بیش از 120 متر که قسمت مرکزی قشم واقع شده .

دیواره های بام پوشیده از لایه های متناوب مارن و ماسه سنگ که نشان دهنده پیشروی و یا پسروی در دوره های مختلف زمین شناسی است.

بر ارتفاع بام جنگل حرا، دره تندیس ها و خلیج فارس را از قسمت شمال و جنوب می توان نظاره کرد که بهترین و قشنگترین منظره ها را برایتان به خاطره می گذارد.

Untitledr--بام-قشم2--2